1. - În monitorul oficial 529/6.06.2024 a fost publicată HG 598/6.06.2024 care prevede că începând cu 1.07.2024 se majorează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată fără a include indemnizații, sporuri și alte adaosuri, la suma de 3.700 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 168,000 ore pe lună, reprezentând 22,024 lei/oră.
Modificarea salariului minim pentru angajaţii existenţi se face prin act adiţional iar transmiterea în Revisal se face în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea in vigoare a modificării.
2. - În monitorul oficial 534/7.06.2024 a fost publicată OUG 59/7.06.2024 care prevede că începând cu veniturile din salarii și asimilate salariilor aferente lunii iulie 2024, suma de 200 lei/lună reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor pentru care nu se datorează impozit pe venit și care nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii se majorează la nivelul de 300 lei/lună.
3. - În monitorul oficial 608/28.06.2024 a fost publicată OUG 87/28.06.2024 care la articolul V prevede că pentru perioada iulie-decembrie 2024 în venitul brut care se ia în calcul la stabilirea plafonului lunar de 4.000 lei inclusiv, prevăzut la art. LXXIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările și completările ulterioare, nu se include contravaloarea tichetelor de masă.
Programul calcul-salarii.ro a fost actualizat în consecinţă.
Modificări intervenite în legislaţie:
In 12.04.2024 a fost publicata OUG 34/2024 in Monitorul Oficial nr. 347/12.04.2024.
Conform prevederilor din OUG 34/2024 incepand cu 12.04.2024 se datoreaza CASS numai pentru concediile medicale:
>> 01 - Boală obișnuită.
>> 07 - Carantină.
>> 10 - Reducerea cu 1/4 a duratei normale de lucru.
Pentru celelalte coduri de concediu medical:
- NU se mai datoreaza CASS incepand cu 12.04.2024.
- NU se datoreaza CASS pentru concediile medicale a căror perioadă de acordare încetează după data 12.04.2024
Modificări intervenite în legislaţie: I. - Declaraţia 112 luna octombrie
ANAF a publicat formularul declaraţiei 112 pentru luna octombrie 2023. Declaraţia poate fi generată din program.
II. - Salariul minim in constructii si agricultura/alimentar
În monitorul oficial 993/1.11.2023 a fost publicată OUG 93/2023 care stabileşte salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru sectorul construcţii la 4.582 lei lunar şi pentru sectorul agricol şi industrie alimentară la 3.436 lei lunar, fără a include indemnizaţiile, sporurile şi alte adaosuri, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună, valabile de la 1.11.2023.
Pentru celelalte sectoare economice salariul de bază minim brut rămâne 3.300 lei lunar.
Modificarea salariului minim pentru angajaţii existenţi se face prin act adiţional iar transmiterea în Revisal se face în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea in vigoare a modificării.
III. - Legea 296/2023 publicată în monitorul oficial 977/27.10.2023. A. - Modificări cu aplicare de la 1.11.2023:
a.) - scutirile pentru sectorul construcţii şi pentru sectorul agricol şi industrie alimentară se aplică numai la funcţia de bază în limita a 10.000 lei/lună
b.) - se calculează CASS (10%) pentru sectorul construcţii şi pentru sectorul agricol şi industrie alimentară.
c.) - pentru angajaţii din IT scutirea de impozit se aplică numai pentru 10.000 lei/lună şi se plăteşte impozit pentru suma care depăşeşte această limită. Scutirea se aplică numai la funcţia de bază
d.) - pentru angajaţii din IT se calculează CAS (21,25% pentru noiembrie-decembrie 2023) în cota redusă cu punctele procentuale corespunzătoare cotei de contribuţie la fondul de pensii administrat privat. Angajatii pot opta pentru plata contribuției datorată la fondul de pensii administrat privat. În acest caz cota CAS va fi 25%. Opţiunea se depune în scris, la angajator, acesta reţinând contribuţia aferentă potrivit prevederilor legale, începând cu veniturile lunii următoare celei în care s-a înregistrat opțiunea B. - Modificari cu aplicare de la 1.01.2024:
a.) - pentru angajaţii din IT cota redusă de CAS devine 20.25% din ianuarie 2024
b.) - pentru tichetele de masă şi voucerele de vacanţă se va calcula şi reţine CASS (10%)
În monitorul oficial 877/28.09.2023 a fost publicată HG 900/28.09.2023 care prevede că începând cu 1.10.2023 se majorează salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată fără a include indemnizații, sporuri și alte adaosuri, la suma de 3.300 lei lunar, pentru un program normal de lucru în medie de 165,333 ore pe lună, reprezentând 19,960 lei/oră.
Această majorare nu se aplică pentru sectorul agricol și industria alimentară şi nici pentru sectorul construcţiilor. Pentru aceste industrii salariul minim va fi modificat prin alte acte normative.
Programul calcul-salarii.ro a fost actualizat în consecinţă.
Modificarea salariului minim pentru angajaţii existenţi se face prin act adiţional iar transmiterea in Revisal se face în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea in vigoare a modificării.
În Monitorul Oficial 1186/9.12.2022 a fost publicată HG 1447 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată şi OUG 168 privind unele măsuri fiscalbugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Începând cu 1.01.2023 salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată este de 3000 lei/lună, pentru sectorul agro-alimentar salariul minim rămâne 3000 lei/lună şi se păstrează scutirile, pentru sectorul construcţii salariul minim devine 4000 lei/lună şi se păstrează scutirile.
Se introduce o sumă neimpozabilă de 200 lei/lună astfel: (1) ...În cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază, nu se datorează impozit pe venit și nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuțiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/lună, reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiții: a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului (3000 lei), în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile; b) venitul brut realizat din salarii și asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în baza aceluiași contract individual de muncă, pentru aceeași lună, nu depășește nivelul de 4000 lei inclusiv.
(2) Condiția prevăzută la alin. (1) lit. a) nu se consideră a fi îndeplinită dacă, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și 31 decembrie 2023, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri.
Deduceri acordate la calculul impozitului.
Conform OG 16/2022, începând cu veniturile lunii ianuarie 2023, se modifică modalitatea de acordare a deducerilor la calculul impozitului pe salarii astfel: a. - se acordă o deducere personală de bază pentru veniturile brute mai mici de 5000 lei/lună conform tabelului anexa 1. Copiii minori se consideră persoane în întreţinere pentru ambii părinţi. b. - se acordă o deducere suplimentară de 15% din salariul minim pentru angajaţii cu vârsta de până la 26 de ani dacă venitul brut este până la 5000 lei/lună. c. - se acordă o deducere suplimentară de 100 de lei pentru fiecare copil cu vârsta de până la 18 ani, dacă acesta este înscris într-o unitate de învățământ, părintelui care realizează venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora. Deducerea se acordă unuia dintre părinți prin prezentarea documentului care atestă înscrierea copilului într-o unitate de învățământ și a unei declarații pe propria răspundere din partea părintelui beneficiar.
Deducerea este formată din deducerea de bază şi deducerile suplimentare. Deducerea se acordă pentru fiecare lună numai pentru veniturile din salarii la locul unde se află funcția de bază.
Dacă vă aflați în categoria firmelor care desfașoară activități în sectorul agricol programul va sesiza această situaţie prin verificarea codului CAEN introdus în program la secţiunea Setări >> Date firmă. În statul de plată veţi avea o opţiune pentru a semnala dacă în luna respectivă sunt îndeplinite condiţiile pentru acordarea scutirilor. Programul va calcula automat scutirile corespunzătoare fără să faceți alte modificări.
Regulile au fost introduse prin Legea 135/2022 și se aplică în perioada 1 iunie 2022-31 decembrie 2028
Firmele care desfașoară activități în sectorul agricol sunt cele care: a) - desfășoară activităţii în în sectorul agricol şi în industria alimentară definite de: - 1. cod CAEN 01: Agricultură, vânătoare şi servicii anexe:
011 - Cultivarea plantelor nepermanente;
012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente;
013 - Cultivarea plantelor pentru înmulţire;
014 - Creşterea animalelor;
015 - Activităţi în ferme mixte (cultura vegetală combinată cu creşterea animalelor);
016 - Activităţi auxiliare agriculturii şi activităţi după recoltare;
- 2. cod CAEN 10: Industria alimentară; b) - angajatorii realizează cifră de afaceri din activităţile menţionate în limita a cel puţin 80% din cifra de afaceri totală. Pentru angajatorii nou-înfiinţaţi, respectiv înregistraţi la registrul comerţului/înregistraţi fiscal începând cu luna iunie 2022, cifra de afaceri se calculează cumulat de la data înregistrării, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar pentru angajatorii existenţi la data de 1 iunie 2022 se consideră ca bază de calcul cifra de afaceri realizată cumulat de la începutul anului, respectiv cumulat de la data înregistrării în cazul celor constituiţi/înregistraţi în perioada cuprinsă între începutul anului şi data de 1 iunie 2022, inclusiv luna în care se aplică scutirea.
Pentru angajatorii existenţi la data de 1 ianuarie a fiecărui an ulterior datei de 1 iunie 2022, cifra de afaceri din activităţile menţionate se calculează cumulat pentru perioada corespunzătoare din anul curent, inclusiv luna în care se aplică scutirea.
Această cifră de afaceri se realizează pe bază de contract sau comandă şi
acoperă manoperă, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotări, precum şi alte activităţi auxiliare necesare activităţilor menţionate. Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv producţia realizată şi nefacturată;
c) - veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor, realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea, sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplică pentru sumele din venitul brut lunar de până la 30.000 lei, obţinut din salarii şi asimilate salariilor, realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 30.000 lei nu va beneficia de facilităţi fiscale;
Angajații acestor firme, care realizează venituri brute lunare din salarii şi asimilate salariilor cuprinse între 3.000 și 30.000 lei lunar în baza contractului individual de muncă: - sunt scutiți de la plata impozitului pe venit (impozitul pe venit este zero) - sunt asigurați în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuției (CASS este zero) - cota contribuției de asigurări sociale (CAS) se reduce cu cota de 3,75% (devine 21,25%). Angajaţii pot opta pentru integrală a CAS (25%) în vederea continuării contribuţiei la pilonul 2 de pensii. În această situaţie se modifică contractul de muncă la secţiunea Introducere date, Contracte de muncă.
Începând cu luna iunie 2022 în secţiunea Setări >> Procente şi contribuţii am introdus posibilitatea configurării programului pentru înregistrarea sumei neimpozabile conform OUG 67/2022. După activarea configurării trebuie să introduceţi in contract suma neimpozabilă OUG 67/2022:
În cazul salariaților care desfășoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadrați cu normă întreagă, la locul unde se află funcția de bază, nu se datorează impozit pe venit și contribuții sociale obligatorii pentru o sumă de 200 de lei reprezentând venituri din salarii și asimilate salariilor în următoarele situații:
a) angajatorii majorează voluntar, oricând în perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv, nivelul salariului de bază lunar brut cu suma de 200 de lei, respectiv de la 2.550 de lei la 2.750 de lei, pentru salariații care desfășoară activitate în baza contractelor individuale de muncă, în executare la data de 1 iunie 2022, ce prevăd un nivel al salariului de bază lunar brut la aceeași dată, fără a include sporuri și alte adaosuri, egal cu nivelul salariului minim brut pe tară garantat în plată stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 1.071/2021 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată;
b) nivelul salariului de bază lunar brut stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri și alte adaosuri, este de 2.750 de lei, în cazul persoanelor nou-angajate în perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 77 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, suma de 200 de lei prevăzută la alin. (1) nu se ia în calcul pentru aplicarea deducerilor personale.
(3) Regimul fiscal prevăzut la alin. (1) și (2) se aplică în perioada în care salariul majorat/de încadrare, după caz, este menținut/stabilit la nivelul de 2.750 de lei, pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor realizate în perioada 1 iunie-31 decembrie 2022 inclusiv.
(4) Suma de 200 de lei prevăzută la alin. (1) se diminuează în funcție de:
a) perioada din lună pentru care s-a acordat majorarea salarială;
b) data de la care angajații noi sunt încadrați în muncă la un nivel al salariului stabilit potrivit alin. (1) lit. b);
c) fracția din lună pentru care se determină veniturile din salarii și asimilate salariilor;
d) data de la care încetează contractul individual de muncă.
Am introdus în program posibilitatea generării cererii PDF pentru recuperarea sumelor din concedii medicale şi a centralizatorului cu concediile medicale XLS în Rapoarte >> Concedii medicale.
Acestea sunt disponibile şi în secţiunea Introducere date >> Concedii medicale prin accesarea butoanelor de lângă titlu şi luna curentă.
După ce aţi modificat contractele angajaţilor în Revisal aveţi posibilitatea să preluaţi modificările contractelor în program.
În secţiunea Introducere date >> Preluare contracte din Revisal, alegeţi fişierul Revisal şi programul vă afişează modificările contractelor de muncă găsite în fişierul Revisal. Aveţi posibilitatea să salvaţi aceste modificări.
Pentru decontarea a 41,5% din salariul de bază pentru angajaţii care au fost în şomaj tehnic pe perioada stării de urgenţă sau de alertă, găsiţi în programul calcul-salarii.ro la secţiunea Rapoarte salarii formularul Decontare 41,5% care se va genera în formatul PDF inteligent. Formularul este disponibil numai dacă în programul calcul-salarii.ro aveţi angajaţi în această situaţie în lunile anterioare şi pe platforma aici.gov.ro a fost publicat PDF-ul inteligent pentru luna curentă.
PDF-ul inteligent care va fi generat de programul calcul-salarii.ro conţine Declaraţia, Cererea şi Lista persoanelor pe care le-aţi selectaţi dumneavoastră din program, trebuie salvat pe calculatorul dvs, completat cu informaţiile cerute şi depus pe platforma aici.gov.ro
Documentele vor fi transmise la agentia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană/municipală din raza căreia are angajatorul sediul social, la adresa de e-mail dedicată acestei măsuri judet@anofm.gov.ro (exemplu brasov@anofm.gov.ro, caras-severin@anofm.gov.ro).
Trimiterea documentelor se poate face la aici.gov.ro Lista persoanelor cărora li s-a suspendat contractul individual de muncă din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, va fi transmisă atât în format .pdf, cât şi editabil.
În Monitorul Oficial 231/21.03.2020 a fost publicată OUG 30 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.
- programul calcul-salarii.ro a fost modificat conform cu prevederile OUG 30/2020. Pentru activarea în program mergeți la secțiunea Setări și apoi la șomaj tehnic. Zilele de șomaj tehnic se vor putea introduce în condica de prezență, în pontaj sau în statul de plată și vor fi evidențiate în fluturașii de salariu și în centralizator.
- după activarea opțiunii veți putea introduce în Condică sau în Pontaj în zilele corespunzătoare ST - Șomaj Tehnic. Numărul de zile se poate introduce și în Statul de plată. În toate cazurile programul calculează sumele corespunzătoare.
- după intoducerea zilelor de șomaj tehnic în Statul de plată va fi disponibil un buton care va genera lista cu persoanele care au fost în șomaj tehnic (lista prevăzută în Anexa 3 din OUG 30/2020).
La Articolul XI din OUG 30/2020 se prevede:
(1) Pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiază salariații angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiții:
a) întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, și dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prevăzut la art. 12 din anexa nr. 1 Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează certificatul de situații de urgență conform metodologiei aprobate prin ordin;
b) reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Angajatorii pot beneficia de plata indemnizației prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
(3) Pentru angajatorii menționați la alin. (2) lit. b), plata indemnizației prevăzute la alin. (1) se va realiza în baza unei declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
(4) Indemnizația prevăzută la alin. (1) este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
(5) În cazul indemnizației prevăzute la alin. (1), calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
(6) Pentru calculul impozitului pe venit prevăzut la alin. (5) se aplică prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare. Declararea impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de angajator prin depunerea declarației prevăzute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
(7) Termenul de plată și declarare a obligațiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
(8) Pentru indemnizația prevăzută la alin. (1) nu se datorează contribuție asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 220^5 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
În Monitorul Oficial 209/14.03.2020 a fost publicată Legea 19 - privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ.
- zilele libere se acordă la cererea unuia dintre părinți pentru copiii cu vârsta de până la 12 ani (sau 18 ani pentru copiii cu dizabilități). Cererea va fi depusă la angajator
- indemnizația pentru fiecare zi liberă este de 75% din salariul corespunzator unei zile lucrătoare dar nu mai mult de 75% pe zi din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (în anul 2020 acesta este 5429 lei)
- numărul de zile libere acordat se stabilește prin Hotărâre de Guvern pentru fiecare situație de închidere temporară a unităților de învățământ.
- programul calcul-salarii.ro a fost modificat conform cu prevederile Legii 19/2020. Pentru activarea în program mergeți la secțiunea Setări și apoi la Zile libere școală. Zilele libere astfel acordate se vor putea introduse în condica de prezență, în pontaj sau în statul de plată și vor fi evidențiate în fluturașii de salariu și în centralizator.
- după activarea opțiunii veți putea introduce în Condică sau în Pontaj în zilele corespunzătoare Lsc - Liber școală. Numărul de zile se poate introduce și în Statul de plată. În toate cazurile programul calculează sumele corespunzătoare.
- după intoducerea zilelor libere școala în Statul de plată va fi disponibil un buton care va genera lista cu persoanele care au beneficiat de această opțiune (lista este necesară la decontarea sumelor de agentiile pentru ocuparea forței de muncă).
- opțiunea va putea fi activată numai în lunile pentru care va fi publicată Hotărârea de Guvern prevăzută la art. 4 din Legea 19/2020.
Dacă vă aflați în această situație trebuie să mergeti la secțiunea Setări și să bifați secțiunea Firma din domeniul construcțiilor. Această modificare este suficientă, programul va calcula automat scutirile corespunzătoare fără să faceți alte modificări. În lunile în care nu sunt respectate condițiile stabilite trebuie sa modificați în setări această secțiune.
Regulile au fost introduse prin OUG 114/28.12.2018 (Monitorul oficial 1116/29.12.2018) și se aplică în perioada 1 ianuarie 2019 - 31 decembrie 2028
Firmele care desfașoară activități în sectorul construcțiilor sunt cele care: a) - desfășoară activităţii în sectorul construcții care cuprind: - activitatea de construcții definită la codul CAEN 41.42.43 - Secțiunea F–CONSTRUCȚII - activitatea de producere a materialelor de construcții, definite de următoarele coduri CAEN:
2312- Prelucrarea și fasonarea sticlei plate;
2331- Fabricarea plăcilor si dalelor din ceramic;
2332- Fabricarea cărămizilor, țiglelor și altor produse pentru construcții din argila arsă;
2361- Fabricarea produselor din beton pentru construcții;
2362- Fabricarea produselor din ipsos pentru contrucții;
2363- Fabricarea betonului;
2364- Fabricarea mortarului;
2369- Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos;
2370- Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei;
2223- Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții;
1623- Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie pentru construcții;
2512- Fabricarea de uși și ferestre din metal;
2511- Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice;
0811- Extracția pietrei ornamentale și a pietrei pentru construcții, extracția pietrei calcaroase, ghipsului, cretei și a ardeziei;
0812- Extracția pietrișului și nisipului;
711- Activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică;
b) - angajatorii realizează cifră de afaceri din activitățile menționate la lit. a) în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală, calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care aplică scutirea; c) - veniturile brute lunare din salarii şi asimilate salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1)-(3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea, sunt cuprinse între 3.000 şi 30.000 lei lunar inclusiv şi sunt realizate în baza contractului individual de muncă; d) - scutirea se aplică potrivit instrucţiunilor la ordinul comun al ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice şi al ministrului sănătăţii, prevăzut la art. 147 alin. (17), iar Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate reprezintă declaraţie pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiilor de aplicare a scutirii.
Angajații acestor firme, care realizează venituri brute lunare din salarii şi asimilate salariilor cuprinse între 3.000 și 30.000 lei lunar în baza contractului individual de muncă: - sunt scutiți de la plata impozitului pe venit (impozitul pe venit este zero) - sunt asigurați în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuției (CASS este zero) - cota contribuției de asigurări sociale (CAS) se reduce cu cota de 3,75% (devine 21,25%)
Pentru firmele care desfășoară activități în sectorul construcțiilor: - salariul minim devine 3.000 lei - cota contribuției asiguratorie pentru muncă (CAM) se reduce la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale constituit în baza Legii nr. 200/2006 (CAM devine 15% din 2,25, adică 0.3375%)
ATENȚIE: în 16.04.2019 ANAF a publicat o nouă declarație 112 în care procentul CAM este 2,25% și acesta este valabil din luna ianuarie 2019 (trebuie refăcute declarațiile depuse cu procentul redus)
- Nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale datorată veniturile din salarii şi asimilate salariilor realizate de persoanele fizice realizate în baza contractelor individuale de muncă (baza de calcul pentru CAS datorată de angajator pentru condiții speciale și deosebite de muncă este zero)
Articolul 60 - Scutiri
Sunt scutiţi de la plata impozitului pe venit următorii contribuabili: ....
La articolul 60 punctul 5 se modifică:
5. Persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate
salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) - (3), în perioada 1 ianuarie 2019
- 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt îndeplinite următoarele
condiţii:
5. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii şi asimilate
salariilor prevăzute la art. 76 alin. (1) - (3), în perioada 1 ianuarie 2019 -
31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) angajatorii desfăşoară activităţi în sectorul construcţii care cuprind:
(i) activitatea de construcţii definită la codul CAEN 41.42.43 -
secţiunea F - Construcţii;
(ii) domeniile de producere a materialelor de construcţii, definite de
următoarele coduri CAEN:
  2312 - Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate;
  2331 - Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramic;
  2332 - Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii din argilă arsă;
  2361 - Fabricarea produselor din beton pentru construcţii;
  2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii;
  2363 - Fabricarea betonului;
  2364 - Fabricarea mortarului;
  2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment şi ipsos;
  2370 - Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei;
  2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii;
  1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie pentru construcţii;
  2512 - Fabricarea de uşi şi ferestre din metal;
  2511 - Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;
  0811 - Extracţia pietrei ornamentale şi a pietrei pentru construcţii, extracţia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei şi a ardeziei;
  0812 - Extracţia pietrişului şi nisipului;
(iii) 711 - Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică;
a) angajatorii desfăşoară activităţi în sectorul construcţii care cuprind:
(i) activitatea de construcţii definită la codul CAEN 41.42.43 - secţiunea F - Construcţii;
(ii) domeniile de producere a materialelor de construcţii, definite de următoarele coduri CAEN:
  2312 - Prelucrarea şi fasonarea sticlei plate;
  2331 - Fabricarea plăcilor şi dalelor din ceramică;
  2332 - Fabricarea cărămizilor, ţiglelor şi altor produse pentru construcţii din argilă arsă;
  2361 - Fabricarea produselor din beton pentru construcţii;
  2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru construcţii;
  2363 - Fabricarea betonului;
  2364 - Fabricarea mortarului;
  2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment şi ipsos;
  2370 - Tăierea, fasonarea şi finisarea pietrei;
  2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcţii;
  1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie şi tâmplărie pentru construcţii;
  2512 - Fabricarea de uşi şi ferestre din metal;
  2511 - Fabricarea de construcţii metalice şi părţi componente ale structurilor metalice;
  0811 - Extracţia pietrei ornamentale şi a pietrei pentru construcţii, extracţia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei şi a ardeziei;
  0812 - Extracţia pietrişului şi nisipului;
  2351 - Fabricarea cimentului;
  2352 - Fabricarea varului şi ipsosului;
  2399 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;
(iii) 711 - Activităţi de arhitectură, inginerie şi servicii de consultanţă tehnică;
d) scutirea se aplică potrivit instrucţiunilor la ordinul comun al
ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii, familiei, protecţiei
sociale şi persoanelor vârstnice şi al ministrului sănătăţii, prevăzut la
art. 147 alin. (17), iar Declaraţia privind obligaţiile de plată a
contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a
persoanelor asigurate reprezintă declaraţie pe propria răspundere
pentru îndeplinirea condiţiilor de aplicare a scutirii.
d) scutirea se aplică potrivit instrucţiunilor la ordinul comun al
ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al
ministrului sănătăţii, prevăzut la art. 147 alin. (17), iar Declaraţia privind
obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi
evidenţa nominală a persoanelor asigurate reprezintă declaraţie pe
propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiilor de aplicare a scutirii;
- se parcurge secțiunea Setări. - se introduc datele angajaților și ale contractelor de muncă ale lor. Programul pune la dispoziție un angajat pentru test care trebuie sters înainte de introducerea datelor reale. - se introduc concediile medicale din luna de lucru. - se completează Condica de prezență. Datele completate aici se preiau automat în Pontaj și apoi se pot prelua în Statul de plată. Condica de prezență este opțională, poate fi omisă. - se completează Pontajul. Datele completate aici se pot prelua în Statul de plată. Pontajul este opțional, poate fi omis. - se verifică/completează Statul de plată. Datele completate aici se preiau automat în toate rapoartele. - se tipărește Statul de plată. Poate fi generat în format PDF și salvat pe calculatorul dvs. - se generează Declarația 112. Poate fi generată urmând pașii descriși în raport sau ne puteți solicita generarea declarației 112 și o veti primi prin email. - se generează alte rapoarte (avans, fluturași de salariu, fișier pentru plata online a salariilor, centralizator salarii, adeverințe de venit, adeverințe de asigurat, istoricul angajaților, etc). Rapoartele pot fi generate în format PDF și salvate în calculatorul dvs.
După înregistrare trebuie să parcurgeți următorii pași: - stabilirea unei perioade de lucru
Trebuie să țineți cont că toate modificările făcute în program sunt valabile începând cu luna de lucru aleasă și vor înlocui setările care erau valabile pentru toate perioadele ulterioare.
Pentru setările inițiale stabiliți ca perioadă de lucru cel puțin prima lună în care doriți să intoduceți date.
- configurarea contului conform cu situația din firma dumneavoastră
Apăsați butonul și în secțiunea Setări parcurgeți opțiunile și faceți configurările necesare.
- introducerea datelor angajaților și a contractelor de muncă
În secțiunea apăsați butonul și completați informațiile necesare:
Programul reține luna de lucru atâta timp cât browserul dumneavoastră rămâne deschis. De aceea este necesară alegerea perioadei de lucru: - La pornirea programului:
La pornirea programului vi se va solicita sa alegeti luna de lucru.
- După pornirea programului:
Dacă doriți modificarea perioadei de lucru faceți click cu mouse-ul pe numele lunii afișate
Alegerea perioadei de lucru se face in fereastra:
prin una dintre următoarele modalități: - alegeți perioada din listă și apoi apăsăți butonul - apăsați butonul corespunzător perioadei dorite. Dacă butonul este verde perioada nu a fost încă accesată. Numărul din paranteză reprezintă contractele valabile pentru acea perioadă
Trebuie să țineți cont că toate modificările care vor fi făcute în program sunt valabile începând cu luna de lucru aleasă și vor înlocui setările care erau valabile pentru toate perioadele ulterioare.
La deschiderea unei luni programul va inițializa automat pontajul și statul de plată cu valorile corespunzătoare unei luni întregi normale. Dumneavoastră trebuie să faceți modificările necesare acolo unde este cazul.
La prima afișare a statului de plată programul inițializează automat datele corespunzătoare cu toate informațiile complete pentru întreaga lună pentru toate persoanele care au CIM valabil și face calculele corespunzătoare.
La deschiderea unei luni programul va inițializa automat pontajul și statul de plată cu valorile corespunzătoare unei luni întregi (normale). Dumneavoastră trebuie să faceți numai modificările necesare acolo unde este cazul.
Modificările pot fi făcute în pontajSAU în secțiunea introducere dateSAU direct în statul de plată.
Orice modificare făcută într-o secțiune este automat preluată de program în toate celelalte secțiuni (cu excepția pontajului).
După ce faceți modificările necesare din lună vă recomandăm să afișați statul de plată și apoi să generați celelalte rapoarte (fluturași, declarații, etc.)
Pentru modificarea unei luni care a fost deja lucrată trebuie ca perioada de lucru să devină luna respectivă.
Programul va afișa datele salvate pentru luna respectivă și după introducerea modificărilor va reface automat calculele necesare.
Modificările făcute în setari vor fi valabile începând cu luna de lucru aleasă și vor înlocui setările care erau valabile pentru toate perioadele ulterioare.
Această opțiune va adăuga în program un angajat fictiv. Folosind acest angajat veți putea testa programul pentru a vă familiariza cu funcționarea calcul-salarii.ro.
Angajatul de test nu poate fi modificat și poate fi șters de dumneavoastră.
Angajatul de test poate fi adăugat numai dacă nu ați introdus angajați cu date reale.
Nu puteți introduce angajați cu date reale decât dacă anagajtul de test este șters.
Din acestă secțiune puteți modifica datele firmei:
- CUI - codul unic de înregistrare
este identificator al contului și NU poate fi modificat. Toate datele introduse de dumneavostră sunt identificate folosind CUI-ul.
- Numele
Denumirea firmei apare în toate rapoartele exact așa cum este scrisă aici.
- RC - numărul de înregistrare la Registrul Comerțului
Numărul de înregistrare la Registrul Comerțului apare în toate rapoartele exact așa cum este scris aici. Nu este obligatoriu, poate fi necompletat.
- Sediul
Adresa sediului social al firmei. Apare în toate rapoartele exact așa cum este scrisă aici. Nu este obligatorie, poate fi necompletată.
- Email
Adresa de email pe care o folosiți. Va fi folosită pentru comunicări legate de contul dumneavoastră. Va fi folosită în cazul în care ați uitat parola de acces în cont (dacă ați uitat parola, la această adresă veți primi prin email o nouă parolă). Nu va fi folosită în alte scopuri. Este obligatoriu să fie o adresă de email validă.
- Telefon
Telefonul pe care îl folosiți. Va fi folosit pentru comunicări legate de contul dumneavoastră (SMS sau apel). Nu va fi folosit în alte scopuri. Nu este obligatoriu, poate fi necompletat.
- Parola
Parola folosită pentru acces în contul dumneavoastră. Aici poate fi modificată. Dacă uitați parola programul vă va trimite un email cu o nouă parolă la adresa de email. Este obligatorie, nu poate fi necompletată.
ATENȚIE: după ce faceți modificări nu uitați să apasați butonul pentru a salva modificările. - Date facturare
Daca doriti sa va emitem facturile folosind alte date de facturare decat ale firmei de mai sus va rugam sa faceti click pe si sa completati datele firmei pentru care vom emite factura:
ATENȚIE: după ce faceți modificări nu uitați să apasați butonul pentru a salva modificările.
Din acestă secțiune puteți alege forma de salarizare:
- în regie (după timpul lucrat)
Folosită în majoritatea cazurilor.
Salarizarea în regie constă în calculul și plata salariului în raport cu timpul efectiv lucrat, fără a se stabili o legătură între nivelul salariului și anumite rezultate care trebuie obținute pe unitatea de timp (oră, zi, săptămână sau lună).
În acest caz, salariul se calculează în funcție de numărul de ore lucrate și salariul de încadrare pe oră, la un program normal de lucru stabilit de regulă la 8 ore pe zi și 40 de ore pe săptămână sau proporțional în cazul contractelor cu timp parțial de lucru.
Salarizarea după timpul lucrat se aplică în special în următoarele situații:
- la locurile de muncă unde rezultatele muncii nu depind de efortul angajatului;
- la locurile de muncă unde rezultatele muncii nu se pot măsura;
- la locurile de muncă unde întârzierile sau întreruperile apar variabil, împiedicând folosirea continuă a normelor de producție;
- când evidența rezultatelor pe individ este foarte greu de ținut sau este costisitoare;
- când calitatea produselor este mai importantă decât cantitatea produsă;
- când sarcinile efectuate prezintă un grad ridicat de pericol.
Statul de plată își schimbă coloanele conform cu această situație.
În statul de plată vor fi completate numai zilele lucrate și orele lucrate:
Formularul timp de lucru din introducere date își schimbă coloanele conform cu această situație:
Salariul CIM va fi calculat de program conform datelor introduse. Atenție: dacă pentru o anumită perioadă ați folosit forma de salarizare în acord și treceți la salarizarea în regie programul va păstra salarizarea în acord cât timp în luna respectivă există date depre această salarizare introduse (ore lucrate în normă sau salariul obținut din normă).
- în regie și în acord (normă) - se raportează la rezultatele muncii
Salarizarea în acord presupune acordarea drepturilor salariale în funcţie de rezultatele muncii. Acordul poate fi individual, atunci când salariul depinde de munca individuală, sau colectiv, atunci când raportarea se face la rezultatele obținute de o echipă.
Statul de plată își schimbă coloanele conform cu această situație.
În statul de plată vor fi completate zilele lucrate, orele lucrate în regie și orele lucrate pentru normă precum și salariul obținut pentru orele lucrate în regie și salariul obținut pentru normă:
Formularul timp de lucru din introducere date își schimbă coloanele conform cu această situație:
Salariul pentru orele lucrate în regie va fi calculat de program în funcție de numărul de ore lucrate și salariul de încadrare pe oră, la un program normal de lucru stabilit de regulă la 8 ore pe zi și 40 de ore pe săptămână sau proporțional în cazul contractelor cu timp parțial de lucru. Salariul pentru orele lucrate în normă va fi introdus de dumneavoastră conform rezultatelor obținute de salariat sau va fi calculat de program (conform opțiunii stabilite). Introducerea se face în statul de plată (în modul de editare) sau în secțiunea timp de lucru din introducere date.
Venitul brut va fi în acest caz suma dintre salariul pentru orele lucrate în regie și salariul pentru normă.
Din acestă secțiune se stabilește dacă datele angajaților din contract sunt afișate sau nu în statul de plată în documentul PDF salvat
- opțiunea DA
Datele angajaților din contract - norma de lucru, salariul de bază, sporurile permanente, deduceri personale - vor fi regăsite în statul de plată atunci când acesta va fi generat (PDF sau pentru tipărire).
- opțiunea NU
Atunci când se generează statul de plată (PDF sau pentru tipărire) NU se vor afișa datele din contract (norma de lucru, salariul de bază, sporurile permanente, deduceri personale).
Din acestă secțiune puteți alege dacă acordați prime brute salariaților:
- opțiunea DA
Această opțiune vă permite să introduceți pentru fiecare angajat sume reprezentând prime brute acordate în lună. Acestea se vor adăuga salariului realizat în luna respectivă.
Observație: sumele reprezentând prime brute se pot introduce în statul de plată sau în formularul tichete de masa si prime brute din introducere date. Acestea își schimbă coloanele conform cu această situație pentru a putea introduce aceste sume.
- opțiunea NU
Această opțiune nu va afișa coloana pentru prime brute în statul de plată și formularul tichete de masa si prime brute din introducere date. Nu veți avea posibilitatea să introduceți sume reprezentând prime brute.
Atentie: sumele reprezentând prime brute se pot introduce în statul de plată sau în formularul tichete de masa si prime brute din introducere date. Acestea își schimbă coloanele conform cu această situație pentru a putea introduce aceste sume. Atenție: dacă pentru o anumită perioadă ați folosit opțiunea de acordare a primelor brute programul va păstra coloanele pentru prima brută cât timp în luna respectivă există date introduse pentru prime brute (adică există prime brute diferite de 0 ).
Din acestă secțiune se stabilește dacă se pot acorda ore de învoiri - ore care nu se plătesc
- opțiunea DA
Se pot evidenția ore de învoire (care nu se plătesc) în Pontaj și/sau în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor pentru a permite introducerea orelor de învoire.
- opțiunea NU
Nu se pot evidenția ore de învoire. Programul își va modifica forma rapoartelor în consecință.
Din acestă secțiune se stabilește dacă se folosește condica de prezență.
- opțiunea NU
Nu se folosește condica de prezență. Programul nu va afișa rapoartele și câmpurile corespunzătoare condicii de prezență.
- opțiunea DA
Condica de prezență se poate accesa în secțiunea Pontaj
Se pot introduce in raportul Condică de prezență orele de venire și de plecare iar programul va calcula automat orele de lucru corespunzătoare.
Se pot stabili ore de venire, de plecare și minute de pauză prestabilite. Acestea vor fi folosite de program la fiecare inițializare de lună și individual pentru fiecare angajat la accesarea opțiunii Completare automată din raportul Condică de prezență.
Este disponibilă și opțiunea de copiere a datelor introduse pentru un angajat la alți angajați.
Programul va calcula automat orele lucrate și acestea se vor regăsi în Pontaj și în statul de plată.
Din acestă secțiune puteți alege dacă timpul de lucru este simplu (de luni până vineri) sau detaliat (noapte, week-end, sărbători legale, suplimentar):
- simplu (se pot modifica doar orele/zilele lucrate)
Această opțiune nu va afișa în statul de plată, nici în pontaj și nici în formularul timp de lucru din introducere date coloanele care se referă la timp lucrat noaptea, suplimentar, în week-end sau în sărbătorile legale.
Nu veți avea posibilitatea să introduceți ore de noapte, ore suplimentare, ore week-end sau ore sărbători legale. Atenție: dacă pentru o anumită perioadă ați folosit opțiunea de timp de lucru detaliat și reveniți la timp de lucru simplu, programul va păstra coloanele pentru ore de noapte, ore suplimentare, ore week-end respectiv ore sărbători legale cât timp în luna respectivă există date introduse pentru acestea (adică există ore de noapte, ore suplimentare, ore week-end sau ore sărbători legale diferite de 0 ).
- detaliat (se pot modifica doar orele/zilele lucrate) Trebuie să introduceți sporurile pentru fiecare fel de timp lucrat:
Această opțiune va afișa în statul de plată, în pontaj și în formularul timp de lucru din introducere date coloanele care se referă la timp lucrat noaptea, suplimentar, în week-end sau în sărbătorile legale (doar dacă sporul respectiv este diferit de zero).
Veți avea posibilitatea să introduceți ore de noapte, ore suplimentare, ore week-end sau ore sărbători legale.
Programul va calcula venitul corespunzător timpului lucrat în funcție de salariul de încadrare, numărul de zile lucrătoare din luna și sporul corespunzător introdus de dumneavoastră.
După introducerea sporurilor nu uitați să apăsați butonul
Atenție: sumele sunt calculate astfel: salariul de bază se împarte la numărul de ore din zilele lucrătoare din lună și se înmulțește cu numărul de ore și cu sporul corespunzător (sporul poate fi și mai mare de 100%).
Din acestă secțiune puteți alege dacă acordați tichete de masă salariaților:
- nu se acordă tichete de masă salariaţilor
Această opțiune nu va afișa coloana pentru tichete de masă în statul de plată și formularul tichete de masa si prime brute din introducere date. Nu veți avea posibilitatea să introduceți sume reprezentând tichete de masa.
Atentie: sumele reprezentând tichetele de masă se pot introduce în statul de plată sau în formularul tichete de masa si prime brute din introducere date. Acestea își schimbă coloanele conform cu această situație pentru a putea introduce aceste sume. Atenție: dacă pentru o anumită perioadă ați folosit opțiunea de acordare a tichetelor de masă programul va păstra coloanele pentru tichete de masă cât timp în luna respectivă există date introduse pentru tichete de masă.
- se introduce în program valoarea tichetelor de masă acordate
Această opțiune vă permite să introduceți pentru fiecare angajat sume reprezentând tichete de masă acordate în lună. Acestea se vor adăuga bazei de calcul a impozitului în luna respectivă.
În formularul tichete de masa si prime brute din introducere date aveți posibilitatea să completați automat suma pentru tichetele de masă prin introducerea valorii nominale a unui tichet. Programul va înmulți aceasta valoare cu numărul de zile lucrate în luna respectivă.
Observație: sumele reprezentând tichete de masă se pot introduce în statul de plată sau în formularul tichete de masa si prime brute din introducere date. Acestea își schimbă coloanele conform cu această situație pentru a putea introduce aceste sume.
Din acestă secțiune puteți alege dacă doriți să calculați indemnizația pentru concediul de odihnă prin program sau extern și să introduceți sumele în program.
Indemnizația de concediu nu poate fi mai mică decât salariul corespunzător pentru perioada respectivă.
- extern (gestionat separat dar introdus în statul de plată)
Această opțiune vă permite să introduceți numărul de zile de concediu de odihnă și valoarea indemnizațiilor de concediu calculate de dumneavoastră pentru fiecare angajat (indemnizația pentru concediul de odihnă nu poate fi mai mică decât salariul corespunzător perioadei de concediu de odihnă)
Numărul de zile de concediu de odihnă și sumele reprezentând indemnizația de concediu se pot introduce în statul de plată sau în formularul concedii de odihnă din introducere date. Acesta își schimbă coloanele conform cu această situație pentru a putea introduce aceste sume.
Pentru introducerea numărului de zile de concediu și a sumelor corespunzătoare în statul de plată: apasați butonul și apoi butonul .
Introducerea numărului de zile și a indemnizației de concediu este posibilă numai începând cu luna de lucru și până la sfarșitul anului (nu se pot modifica perioade anterioare, vezi sectiunea cum modificați o lună deja lucrată)
- Media salariului CIM+sporuri permanente din ultimele 3 luni
Programul va calcula automat indemnizația de concediu de odihnă: va calcula media zilnică din cele 3 luni anterioare - suma negociată CIM+sporuri permanente din CIM raportate la numarul de zile lucrătoare. Daca media zilnică pentru 3 luni anterioare este mai mica decat media zilnică din luna curentă programul va folosi media zilnică din luna curentă. Această valoare va fi înmulțită cu numărul de zile de concediu de odihnă pentru a obține indemnizația de concediu de odihnă.
Numărul de zile de concediu de odihnă se pot introduce în pontaj sau în statul de plată sau în formularul concedii de odihnă din introducere date.
- detaliat (gestionat în acest program)
Această opțiune vă permite să introduceți regula după care se calculează indemnizația pentru concediu de odihnă. Regula implicită este: la salariul de bază corespunzător perioadei de concediu se adaugă un procent pe care puteți să îl stabiliți. Apoi pentru fiecare angajat puteți introduce numărul de zile de concediu de odihnă. Programul va calcula automat indemnizația de concediu de odihnă.
Numărul de zile de concediu de odihnă și sumele reprezentând indemnizația de concediu se pot introduce în pontaj sau în statul de plată sau în formularul concedii de odihnă din introducere date.
- regulă specială
Această opținue va fi disponibilă doar în cazul în care folosiți modalități specifice pentru calculul concediilor de odihnă. Vă rugăm să ne contactați și vom modifica gratuit programul special pentru dumneavoastră astfel încât să fie respectate modalitățile de calcul pentru concediul de odihnă specifice pentru dumneavoastră.
Din acestă secțiune se stabilește dacă se pot introduce zile din Concediu de odihnă neefectuat
- opțiunea NU
Nu se pot introduce zile de Concediu de odihnă neefectuat în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor în consecință.
- opțiunea DA
Se pot evidenția zile de Concediu de odihnă neefectuat în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor pentru a permite introducerea zilelor de Concediu de odihnă neefectuat.
Din acestă secțiune puteți alege dacă doriți să introduceți în program sume reprezentand avansuri. Sumele introduse vor fi scăzute din salariul net și va rezulta un rest de plată modificat corespunzător. - niciunul (fara avans)
Această opțiune va ascunde campurile referitoare la avans din statul de plată și din toate rapoartele.
- extern (gestionat separat dar introdus in statul de plata)
Această opțiune vă permite să introduceți avansurile acordate salariatilor. Acestea trebuie calculate de dumneavoastră și introduse în program.
Avabsurile se pot introduce în statul de plată sau in raportul avans din sectiunea rapoarte salarii. Sumele introduse vor fi scăzute din salariul net și va rezulta un rest de plată modificat corespunzător.
- detaliat (gestionat in acest program ca raport separat)
Această opțiune vă permite să introduceți avansurile acordate salariatilor. Acestea trebuie calculate de dumneavoastră și introduse în program.
Avabsurile se pot introduce în statul de plată sau in raportul avans din sectiunea rapoarte salarii. Sumele introduse vor fi scăzute din salariul net și va rezulta un rest de plată modificat corespunzător.
Atenție: dacă pentru o anumită perioadă ați folosit opțiunea de avans extern sau detaliat și reveniți la avans niciunul, programul va păstra coloanele pentru avans cât timp în luna respectivă există date introduse pentru acesta.
Din acestă secțiune puteți alege dacă doriți să introduceți în program rețineri sau popriri. Sumele introduse vor fi scăzute din salariul net și va rezulta un rest de plată modificat corespunzător.
- niciuna (fără reţineri)
Această opțiune va ascunde campurile referitoare la retineri din statul de plată și din toate rapoartele.
- externe (gestionate separat)
Această opțiune vă permite să introduceți retinerile sau popririle. Acestea trebuie calculate de dumneavoastră și introduse în program.
Reținerile sau popririle se pot introduce în statul de plată. Sumele introduse vor fi scăzute din salariul net și va rezulta un rest de plată modificat corespunzător.
Atenție: dacă pentru o anumită perioadă ați folosit opțiunea de rețineri externe și reveniți la rețineri niciuna, programul va păstra coloanele pentru retineri cât timp în luna respectivă există date introduse pentru acestea.
Din acestă secțiune se stabilește dacă se pot introduce sume plătite de angajat drept cotizație pentru sindicat
- opțiunea NU
Nu se pot introduce sume plătite de angajat drept cotizație pentru sindicat în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor în consecință.
- opțiunea DA
Se pot evidenția sume plătite de angajat drept cotizație pentru sindicat în statul de plată. Sumele introduse vor fi deductibile la calculul impozitului pe venit. Programul își va modifica forma rapoartelor pentru a permite introducerea sume plătite de angajat drept cotizație pentru sindicat.
Din acestă secțiune se stabilește dacă se pot introduce sume plătite de angajat drept Pensie privată deductibilă
- opțiunea NU
Nu se pot introduce sume plătite de angajat drept Pensie privată deductibilă în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor în consecință.
- opțiunea DA
Se pot evidenția sume plătite de angajat drept Pensie privată deductibilă în statul de plată. Sumele introduse vor fi deductibile la calculul impozitului pe venit. Programul își va modifica forma rapoartelor pentru a permite introducerea sume plătite de angajat pentru Pensie privată deductibilă.
Din acestă secțiune se stabilește dacă se pot introduce sume reprezentând penalități.
- opțiunea NU
Nu se pot introduce sume reprezentând penalități în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor în consecință.
- opțiunea DA
Se pot evidenția sume reprezentând penalități în statul de plată. Sumele introduse vor fi scazute din salariul net - nu se vor regăsi în restul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor pentru a permite introducerea de sume reprezentând penalități.
Din acestă secțiune puteți alege dacă doriți să fie scrise semnături la sfârșitul rapoartelor. - fără semnături
Această opțiune va ascunde câmpurile referitoare la semnături din toate rapoartele.
- stabilesc semnăturile
Această opțiune vă permite să introduceți semnăturile care vor fi scrise automat de program la sfârșitul rapoartelor. Semnăturile introduse aici vor apărea la sfârăitul rapoartelor numai în cazul folosirii opțiunii tipărește din program. Semnăturile nu vor fi vizibile pe ecran.
Pentru introducerea semnăturilor aveți la dispoziție 3 câmpuri pentru partea din stânga-jos a rapoartelor și 3 câmpuri pentru partea din dreapta-jos. Aceste câmpuri vor fi afisate automat de program în rapoarte la tipărire. Nu este obligatorie completarea tuturor câmpurilor.
În conformitate cu prevederile OUG 6/2011, în anumite condiții persoanele juridice organizate sub forma SRL-D beneficiază de scutirea la plata CAS.
Dacă sunteti în această situație trebuie să puneți bifa în căsuța din această secțiune. Programul nu va cacula CAS datorat de angajator.
Dacă nu sunteti în această situație trebuie căsuța din această secțiune trebuie sa nu fie bifată.
Din acestă secțiune se stabilește dacă firma este din domeniul construcțiilor așa cum este definit de art. 60 alin 5 Cod Fiscal.
- opțiunea fără bifă
În perioada curentă firma NU îndeplinește condițiile pentru a fi clasificată din domeniul construcțiilor. Nu vor fi calculate scutirile prevăzute pentru aceste firme și pentru angajații acestora.
- opțiunea bifată
În perioada curentă firma îndeplinește condițiile pentru a fi clasificată din domeniul construcțiilor. Programul va calcula automat scutirile prevăzute pentru aceste firme și pentru angajații acestora. Nu este necesar să fie făcute alte setări în program. Exemplu: angajații nu trebuie scutiți de impozit, programul va face scutirile necesare.
Din acestă secțiune se stabilește dacă se pot introduce sume brute reprezentând compensații acordate de Casa Socială a Construcțiilor conform legii.
- opțiunea NU
Nu se pot introduce sume brute reprezentând compensații acordate de Casa Socială a Construcțiilor în statul de plată. Programul își va modifica forma rapoartelor în consecință.
- opțiunea DA
Se pot evidenția sume brute reprezentând compensații acordate de Casa Socială a Construcțiilor în statul de plată. Sumele introduse vor fi adăugate la venitul brut. Programul își va modifica forma rapoartelor pentru a permite introducerea de sume brute reprezentând compensații acordate de Casa Socială a Construcțiilor.
În conformitate cu prevederile codului fiscal, în anumite persoanele juridice care au filiale (sucursale) fără personalitate juridică trebuie să detalieze în declarația 112 impozitul pe veniturile din salarii pentru fiecare filială (sucursală).
Dacă sunteți în această situație trebuie să selectați optiunea DA.
Prin selectarea acestei opțiuni programul configurează formularul locuri de muncă din secțiunea introducere date
În acest formular trebuie să definiți filialele (ca și locuri de muncă) și CUI-ul pentru fiecare dintre acestea.
După aceea trebuie să definiți locul de muncă pentru fiecare angajat în formularul contracte de muncă din secțiunea introducere date pentru fiecare contract de muncă.
În acest fel programul va avea informațiile necesare și va detalia în declarația 112 impozitul pe veniturile din salarii pentru fiecare filială (sucursală).
În aceste secțiuni se pot consulta procentele pentru contibuțiile angajatorului si angajatului precum și zilele de sărbători legale.
Aici se poate defini codul CAEN. Aceasta este necesară în declarația 112 precum și pentru definirea procentului pentru calculul contribuției angajatorului la fondul pentru accidente de muncă. Informația nu mai este necesară începând cu anul 2018.
Procentele pentru contibuțiile angajatorului si angajatului precum și zilele de sărbători legale nu sunt definite de dumneavoastră. Sunt definite de administratorul programului în conformitate cu prevederile legale.
Trebuie să țineți cont că toate modificările care vor fi făcute în program sunt valabile începând cu luna de lucru aleasă și vor înlocui setările care erau valabile pentru toate perioadele ulterioare.
Ce spun clienţii nostri:
ALD** *** SRL
program facil de utilizat, actualizat conf. legislatiei in vigoare.
CAR *** ***
usor de lucrat, pret accesibil
Asociatia de Proprietari *** ***
se poate descarca d112, destul de usor de folosit
COL** *** PFA
Este mai complex decat ma asteptam. Imi usureaza munca cu 80%